Terapia ręki to metoda oddziaływania terapeutycznego, mająca na celu usprawnienie tzw. motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców a także dostarczanie bodźców dotykowych poprzez poznawanie różnych struktur i faktur.
Dotyk to jeden z najważniejszych zmysłów. Dziecko za pomocą zmysłu dotyku rozpoznaje osoby, przedmioty otaczające je od pierwszych tygodni życia. W ten sposób dziecko poznaje świat.
Terapia ręki jest doskonałym uzupełnieniem terapii uzyskiwanej metodą Integracji Sensorycznej. Nigdy nie należy traktować jej, jako metody zastępującej Integrację sensoryczną.
Terapię ręki można prowadzić jako samodzielną.
Terapia reki ma na celu:
- usprawnianie precyzji ruchów rąk
- rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
- wyuczenie zdolności patrzenia, wodzenia wzrokiem
- wzmacnianie umiejętności skupienia
- przekraczanie linii środkowej ciała
Terapia ręki kierowana jest do:
- dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne a także mających problemy z koordynacją obydwu rąk podczas wykonywania takich czynności (np. lepienie z plasteliny, malowanie)
- dzieci mających problem z koordynacja wzrokowo-ruchową
- dzieci, które mają obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej, obręczy barkowej, nadgarstka i stawów palców
- dzieci mających problemy z precyzyjnym manipulowaniem przedmiotami
- dzieci z nadwrażliwością dotykową lub niedowrażliwionych dotykowo
- dzieci z trudnościami grafomotorycznymi
- dzieci niewidomych i słabowidzących (dłonie dla tych dzieci są zmysłem kompensującym uszkodzony analizator wzrokowy)
Wg niektórych badaczy wszystkie dzieci potrzebują treningu motoryki małej, ponieważ zdolności motoryczne wymagają używania mięśni kontrolujących rękę, palce podczas wykonywania precyzyjnych zadań, takich jak: chwytanie przedmiotów, ubieranie się, rozciąganie, przewlekanie, pisanie.
Sprawność rąk nie jest obojętna przy rozwoju mowy. Poprzez gry i zabawy paluszkowe wpływamy pozytywnie na rozwój mowy i języka.
Terapia ręki może być stosowana wobec dzieci w każdym wieku poprzez dostosowywanie odpowiednich ćwiczeń i zadań.